onsdag 27 mars 2013

Massa funderingar om löpning...

Älskar känslan man får efter ett löppass (eller vilket träningspass som helst) där man känner att man har gjort sjukt bra ifrån sig.
Efter söndagens distansrekord så längtade man bara tills nästa gång man skulle ut och springa distans, men det tar några dagar till nu.
I går var det däremot dags för en riktig hatkärlek, dvs. intervaller. Och inte vilka som helst utan intervallerna jag fasat för i flera veckor. Två kilometer skulle springas tre gånger med tre minuters vila emellan, och farten skulle vara 5 minuter/ kilometer.
Den enda tanken som jag har haft är att "jag kommer aldrig orka springa så fort i två kilometer".
Men sen bestämde jag mig för att döda hjärnspökena och bara försöka leverera så bra det bara gick. Och levererade gjorde jag! Efter uppvärmning och stegringslopp var det dags att pinna iväg. Och visst var jag väldigt trött när jag var klar, men tiden klarade jag!
Första två kilometrarna sprang jag i 4.59 tempo, nästa två gick i 4.55 tempo och sista i exakt 5.00 tempo. Och då kan jag tillägga att jag spurtade upp för både backen vid solbacken och backen vid minneslunden i Lackalänga! Då fick benen jobba kan jag lova!
Dagens ben, idag klädd i favvisbyxor och strumpor, tur Martin inte är hemma ;-)
Känslan efteråt var typ "shit vad jag är grym!" och jag älskar den känslan!
Jag har själv inte lagt upp löpschemat utan det är jogg.se som står för det. Halvmaran under 1.50 heter schemat. Sjukt högt mål att klara varvet under 1.50 och funderingar har varit på att höja målet med några minuter, men tror ändå jag ska försöka kriga för 1.50 även om det innebär en kilometertid på 5.10-5.15 i 21 km....
I samband med att jag började på detta schemat googlade jag också runt för att hitta de absolut bästa kostråden för att få ut maximalt av träningen, så det försöker jag också vara så noga jag bara kan med nu fram till den 18 maj. Dock blir det inte riktigt samma då jag sällan bestämmer lunchen själv på vardagarna (äter pedagogiskt) samt att man ibland blir bortbjuden och även vill ha lördagsgodis/ gott en gång i veckan :-)  Men så är det, och det är absolut inget jag deppar över, snarare tvärtom!
Men de dagar jag kan styra över styr jag till de absolut bästa, och däri tror jag också att de senaste löpturernas positiva resultat ligger.
Idag ska benen dock få vila ordentligt. En liten promenad är allt de får då jag och Sixten ska promenera bort till Ica i lugnt skönt Sixtentempo. Hoppas ni får en fin onsdag allihopa!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar