tisdag 1 januari 2013

År 2012 enligt Asagatan

 År 2012 skålade vi in det nya året på hemmansvägen hos familjen Nilsson.
Två veckor senare låg både jag och Martin i maginfluensa, och i samma veva tog jag upp löpträningen igen. Ett bra val visade det sig och jag sprang årets första halvmil på 35.23. Vi fick även lite snö och Sixten byggde sitt livs första snögubbe som han var väldigt glad för.









I februari utvecklades Sixten i en rasande fart. Pratade på som bara den, sjöng, och överraskade oss även med att felfritt räkna till 12. Vi firade också Sixtens andra födelsedag och jag gjorde mitt första dessertbord på temat "Sjörövarfabbe".
På Sixtens födelsedag var vi lediga hela familjen och åkte in till Malmö museum och sjöfartens hus.

 


Första mars var det min tur att fylla år, och trettioårsdagen slutade tyvärr i hög feber.
Vädret i början av månaden var riktigt härligt och vi åt årets första utomhuslunch.

















I april hade jag fortfarande irriterande förkylningar som inte ville ge med sig, och målet att springa skrylleloppet under 30 minuter nåddes tyvärr inte. Men jag gav mig den på att jag skulle uppnå det senare under året. Jag gav mig även ut på min första mil på säkert tio år, och avslutade den på 1.07.51, en tid jag också bestämde mig för att kapa...
Sixtens brinnande intresse för "lickalollor" (pickadollor) gjorde att allt han tog i förvandlades i hans fantasi till något som sade "pang". Martin köpte honom en riktigt leksakspistol som var väldigt populär hos lillkillen. Lite väl populär ibland..  

   
Början av maj bjöd på fantastiskt sommarväder. Mellis och kvälllsfika åts utomhus i enbart shorts och t-shirt. Härliga dagar!
 

För mig och Martin fortsatte de härliga dagarna lite till då vi spenderade tre dygn i Barcelona med fotboll, shopping, god mat sightseeing.
Sixten överraskade oss återigen. Denna gången genom att nästan från en dag till en annan bli helt blöjfri, både på dagen och natten. 







I juni sade jag hejdå till min första egna klass. Blev överröst med fina presenter och påbörjade mitt allra första betalda sommarlov. 
Vädret var toppen och jag och Sixten gjorde en massa utflykter. 
Vi tillbringade härliga dagar på stranden. 
Vi cyklade runt i kommunen och tog sommarbilder av blåblommande åkrar. 
Detta var också månaden då Sixten imponerade genom att gå hela vägen till Kävlinge.


I Juli stod äntligen poolen klar att badas i, något vi gärna gjorde! 

Nu började också Martins semester och vi gav oss iväg på en roadtrip. Vi besökte Borås djurpark och Göteborg tillsammans med Henrik, Carina och Stella.  





 
Vi körde sedan själva vidare till Stockholm och Sixten tyckte att det var helfestligt att åka tunnelbana flera gånger om dagen!





Vi hann också med besök på bland annat Akvariet och Skansen innan vi efter några dagar i huvudstaden körde hemåt igen.


Sixten startade augusti med att få vattkoppor. Väldigt många och kliande koppor, som gjorde att hans dagisstart efter sommarlovet fick skjutas upp lite.

Jag fick äntligen uppleva min 30-årspresent från mina systrar vilket var deltagande i Kåsebergaloppet på 10km, med övernattning och allt. 
All träning visade sig ge resultat, och målet att klara milen under timmen klarades utan problem, med över tre minuter till godo! 
Ett väldigt roligt och mysigt dygn, även om Malin var snäppet snabbare än mig ;-) 



 
I september kraschade både datorn och bloggen nästan samtidigt. Inget internet ville funka och inga bilder ville laddas upp. Det slutade med en total återställning av datorn, och en helt ny blogg. 
Jag sprang också Iform-loppets 5 km, och brakade på med ett personbästa på 25.23 minuter, vilket var högt över förväntat men samtidigt ännu ett bevis på att de senaste veckornas intensiva intervallträning gett resultat! 


Oktober inledde jag med att börja styrketräna, något som visade sig vara väldigt roligt, och samtidigt bra komplement till löpningen. Sixten lärde sig att cykla med stödhjul och vi tillbringade en helg i Göteborg tillsammans med Martins föräldrar. Där hann vi bland annat med det sedvanliga besöket på bageriet i Haga med de enorma kanelbullarna.

 
Sixten bestämde sig en dag för att kasta napparna, och efter en natt med dålig sömn och väldigt ledsen kille så fick han det han önskat sig så innerligt och vi utlovat efter kastandet av napparna: Skördetröska och "pangare". 




I slutet av oktober så sprang jag årets snabbaste mil på 53.15, vilket var nästan 15 minuter snabbare än 6 månader tidigare. Sjukt nöjd var jag, men vaknade tyvärr dagen efter med en förkylning som skulle visa sig vara i två veckor.



November och novemberlovet inleddes väldigt krassligt för min del, men efter två dagar var Martin också ledig med oss, och vi gjorde trots förkylning utflykter, både till Malmö, Helsingborg och Ängelholm. Jag jobbade en massa extra timmar och sprang även både årets och mitt livs längsta runda som landade på 1.5 mil.










Sedan kom december. Sixten var laddad för att träffa tomten och pratade om honom dagligen. Vi fick en massa snö de första veckorna och åkte pulka och jag gav mig även ut på en tur med längdskidorna. 
Passande nog tog jag lite vila från löpningen, men passade samtidigt på att shoppa två par skor för just löpning.



Huset julpyntades och Sixten träffade äntligen tomten till sist. Vi tog lite familjebilder framför granen och avslutade till sist året med en fest här hemma.



2012 har varit ett bra år som har gett oss många fina minnen, glada skratt och trevliga, mysiga och roliga stunder med familjen, släkt och gamla och nya vänner. Tack alla som på ett eller annat sätt varit delaktiga i detta året och gett oss dessa minnen, vi hoppas att 2013 blir minst lika bra!!


































Inga kommentarer:

Skicka en kommentar