onsdag 2 januari 2013

Mål och funderingar

Så var det det här med nytt år och nya löften. Jag skrev tidigare att jag inte satt upp några nyårslöften. Jag är väldigt nöjd med mitt 2012, behöver inte gå ner i vikt, tränar redan mycket och har inga laster som t.ex. tobak (skulle väl vara kaffe då men nej, det känns inte som om det medför något dåligt till mig). Däremot har jag funderat över lite olika mål inom olika områden. Hur jag vill gå vidare, utvecklas vidare och vad jag vill uppnå. Plus hur jag ska göra för att uppnå detta.Kanske går jag in mer i detalj med allting en annan gång, men här är en grovskiss över mål de närmsta veckorna/ månaderna.

Träning  
Jag vill fortsätta springa, och bygga en stark kropp så att den orkar med belastningen som löpningen ger. Stora målet är Göteborgsvarvet i maj. För att ta mig dit blir det mycket löpning och styrketräning vilket jag ser fram emot. Träningen har verkligen blivit ett sätt att koppla av och få in tankarna på annat efter en intensiv dag. Jag har lagt upp planer och scheman under större delen av 2012, det har funkat toppen så det kör jag vidare på.



Kost
Jag försöker alltid laga bra mat. Med bra mat menar jag sådant som kroppen mår bra av och alltid någon/ några grönsaker. Dels för att man mår så mycket bättre, men viktigast av allt för att Sixten ska må bra och få en bra inställning till mat. Någon GI-liknande kost kan man nog kalla det, då det är mycket fullkorn, bulgur, råris, grönsaker, lättare mjölkprodukter och bra proteinkällor.
Det handlar också mycket om planering. Skriv en lista och handla hem vad man behöver så är det lättare att följa. Visst, ibland tryter orken och inspirationen, men så länge det hör till undantag och inte regel är det helt ok.
Nu i januari laddade jag hem Pauluns GI-månad för att få lite ny inspiration och slippa leta recept i en månad.
Jag passade även på att utmana mig själv med en vit månad utan vare sig alkohol eller godis.
Martin tror lika mycket på mig som jag tror på att han kommer börja springa i januari som han sade häromdagen. Hmm, får väl se vem som får rätt i slutändan, förhoppningsvis har vi båda fel :-)

Familj/ vänner
Viktigast av allt givetvis. Också där jag trivs bäst och vill bara fortsätta ha det så bra med både min och Martins familj och alla våra vänner. Vi är verkligen bortskämda och har ständigt dåligt samvete för att vi aldrig har mer tid över till att besöka eller bjuda hem. Och nej jag kommer inte att ha dåligt samvete över att jag jobbar heltid och inte får så mycket tid med Sixten i veckorna, det tar vi igen på helgerna och alla lov! Så länge han verkar må bra av det gör också jag det :-)



Hemmet
Ingen renovering inplanerad däremot vill jag börja ta tag i lite ändringar i Sixtens rum. Det har påbörjats också då pappa idag hjälpte mig att köra hem en säng. Än en gång, vad hade man gjort utan sin familj! 

Jobb
Jag älskar verkligen mitt jobb, kan ibland länga efter att träffa mina kollegor och min klass!
I vår ska jag läsa den sista kursen i min Montessoriutbildning, och om ett år är jag förhoppningsvis färdig Montessoripedagog!

Det var lite om mina tankar och förväntningar inför året vi har framför oss. Ni som också har någon form av löfte och mål, lycka till, glöm inte att lägga upp en plan för att nå dit också!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar